söndag 24 mars 2013

första byggdag! - 7.30h

Var i Lördags i Tranås och hämtade byggsatsen,
passade även på att vara med på bassängträningen och satte min första grönlandsroll, även att tanken var att jag bara skulle provsitta BP:n för att välja storlek o dyl.


Förgjuten sits som jag faktist provade att sätta i innan jag började med epoxien och den satt som en smäck! 


















Sittbrunnssargen och det förgjutna välvda fördäcket.






















Idag har jag varit i lokalen sedan kl10.30 och monterat spantmallar, justerat & justerat. Dock gick det ganska bra och fort då man hade lärt sig lite tekniker sist man gjorde det.




















Limklämmor är bra och ha om man inte vill stå och hålla i skivorna tills dom fastnat helt och hållet.



















Bottenskivorna injusterade och fastlimmade...




Sen blev det tyvärr inte fler bilder förs epoxin och glasfiber var lagd, men där emellan sattes sidoskivorna fast och passades in och limmades mot spantmallarna med smältlim. I stävarna får man naja ihop skarvarna för att de ska följa formen, sedan grundstryks hela insidan av skrovet med så lite epoxi som möjligt men riktigt noga i skarvarna så det limmas fast, sedan spacklar man med förtjockad epoxi (med filler) i alla skarvar så man får en hålkärlsfog. 

Efter det läggs glasfibern i lättast tvärs skrovet i 3 hela våder och 2 st. trianglar. Sedan ser man till att väta ut glasfibern ordentligt och sedan lät jag det vila 10 minuter innan jag började jobba ut de luftbubblor som var.




Detta är enligt Petrus vad de gör första dagen på kursen också så att det har helt klart gått bra idag, började vid 10.30 och kom hem 20.00 och hade ett 2h lunchbreak så just nu har jag jobbat 7.30h


/Christoffer