fredag 22 mars 2013

bloggstart.

Tanken med den här bloggen är att visa upp när jag bygger en Black Pearl som Stitch&Glue i plywood, byggsats från Petrus Johansson, ritad av Björn Thomasson

Men, eftersom jag ännu inte hämtat materialet hos Petrus (gör det imorgon, Lördag) tänkte jag berätta hur det hela började.

Jag började för ca 1år sedan tänka på att bygga en egen kajak och i mitten av maj beställde jag ritningar från Björn på en Smart, då den fick plats i mitt garage och för att jag inte riktigt visste vad jag ville ha.

Byggstarten gick bra och när det närmade sig ett helt skrov så tänkte jag att det här är ju faktiskt genomförbart. Slipade och slipade, putsade och putsade, detta skulle inte bli något quick&dirty bygge utan det skulle bli fint! 

Lade tillslut väv och de första lagren epoxi och det var då det första bakslaget kom, hade varit "för noggrann" och dragit så mycket att spänningar i väven hade bildat längsgående bubblor efter härdning, detta bakslag tog jag med en klackspark och gjorde efter noggrann övervägan enl. Björns hemsida så att jag skar bort alla bubblor och lade i små lappar väv.
Detta gjorde susen och fortsatte därför med epoxi behandlingen tills jag upptäckte att jag fått en fläck mitt på (ca 15cm i diameter) som hade blivit helt kletig. Detta var då i slutet på augusti och värmen sjönk stadigt under 10c och i mitt kallgarage var det inte mycket varmare så antog då att kletet berodde på temperatur och därför togs beslutet att kajaken skulle på vinterförvaring trots avrådan från Björn om att ensidigt laminat gav deformationer. 

Och tiden gick medan jag letade annan bygglokal med värme och tillslut i feb -13 fick jag napp och flyttade in i en 40kvm stor källarlokal med värme och snabbt som attan flyttade Smarten in.
Lite väl fort har det nu visat sig (tror jag, bilder längre ner). Men det hela började med att jag skrapade bort kladdet, för att efter att ha haft jour (ja, mitt dumma yrkesval innefattar tydligen en så korkad arbetsuppgift) komma till lokalen och se att jag glömt hänga för källarfönstret senast jag var där vilket hade resulterat i en solkanon över hela skrovet så det såg ut som Nick Schades beskrivningsvideo om hur man tar bort epoxi för att snygga till det åldrade träet. 
Samt att ribborna "vikt ihop sig" p.g.a. för snabb torkning (antar jag)

Vilket ledde till att jag ledsnade totalt och funderat på hur jag ska lösa situationen.
Saken är den att vartefter jag paddlat under detta året har jag insett att jag inte ens vill ha en kort, långsam packåsna. Jag vill ha en lång, lekfull och manövrerbar kajak och tankarna har gått mot black pearl så fort jag bara kollat utsidan och läst om lekkajaker, surf och roll.
Så nu har beslutet tagits, jag ska börja om från början, denna gång i plywood och i en uppvärmd  lokal (med fri el, YIPPIEEE) och se till att jag inte gör om mina misstag. 

Under tiden kommer smarten får stå bredvid som motivationsobjekt, det ska inte gå likadant och så förhoppningsvis kan jag komma på ett sätt att få ihop den, annars är den till salu (skämt åsido, men är någon intresserad så kör i vind!). Om ni har några idéer för hur man skulle kunna få ihop dessa skador till en normalt formad kajak så tar jag gärna emot tips på c.nahdin(kanelbulle)gmail(plutt)com


Så tillsvidare, får jag tacka intresserade läsare och hoppas att något av allt svammel på denna blogg kan komma till nytta för nån. Många andra bloggar (Ulf Johansson, Anders J, Vi bygger oss en båt) har hjälpt mig såhär långt, och många andra kommer antagligen hjälpa mig vidare.

(Om ni undrar över mattsvart kajak, så vet jag inte, har inte ens bestämt färg än...)


Kajakdeformation (detta är alltså en av flera deformationer, men alla ser likadana ut, vikt upp sig mellan ribborna)